En vellykket visning kan føre til et raskt salg til ønsket pris. Vi har laget en komplett guide til boligvisning for å hjelpe deg med forberedelsene.
Sist oppdatert: 28. oktober 2024
PENT FØR VISNING: Det er viktig å gjøre det så hyggelig som mulig før visning, både ute og inne. Blomster er noe som enkelt piffer opp inntrykket.
Potensielle kjøpere kommer ikke bare på boligvisning for å vurdere rommene, fasilitetene eller beliggenheten. De prøver også å forestille seg hvordan det faktisk vil være å bo der. Du som boligselger kan gjøre det enklere for dem å visualisere hvordan livet i boligen vil være ved å ta noen enkle grep i forkant. Ikke minst, du må presentere boligen på en slik måte at flest mulig får lyst til å legge inn bud.
Når potensielle kjøpere kan se seg selv bo i boligen, blir de ikke bare interessert i eiendommen – de blir også interesserte i livet de kan bygge der.
En vellykket boligvisning starter lenge før potensielle kjøpere kommer inn gjennom døren. Derfor er det viktig å planlegge godt i forkant. Det er om å gjøre å få så mange interesserte kjøpere som mulig til å komme på visning. Flere budgivere skaper konkurranse og får fart på budrunden. Jo flere som viser interesse, desto større er sjansen for at boligen blir solgt til en god pris.
Forberedelsene starter altså med fotografering og annonsering. Gode bilder kan fange oppmerksomheten til potensielle kjøpere, mens dårlige eller uklare bilder kan skremme dem vekk. Dronebilder blir også stadig mer populære i boligannonser. Disse bildene kan brukes til å vise frem omgivelsene, noe som er nyttig for eiendommer med store tomter, vakre hager eller naturskjønn beliggenhet.
I tillegg bør du velge dato og tidspunkt med omhu, slik at flest mulig har anledning til å komme. For eksempel, du bør unngå inneklemte dager da mange velger å tilbringe noen ekstra dager på hytta. Pass på at tidspunktet er etter arbeidstid, men heller ikke for sent på kveld. Eiendomsmegleren din vil kunne foreslå passende tider. Du må imidlertid være forberedt på at enkelte ber om privat visning fordi de ikke kan komme på den åpne boligvisningen.
Få pristilbud fra 5 eiendomsmeglere slik at du kan sammenligne og velge den beste. Helt gratis og uforpliktende.
Flere eiendomsmeglere har begynt å tilby digital og virtuell visning på nett som del av boligannonseringen. Boligkjøpere kan dermed se nærmere på boligen når som helst og når det passer dem. Det kan igjen føre til at flere dukker på den fysiske visningen. Og jo flere som kommer for å se på eiendommen, desto større er sjansen for at flere legger inn bud. Den virtuelle omvisningen gir kjøpere et bedre inntrykk av eiendommen enn det bare plantegninger eller bilder gjør.
Du må finne frem støvsuger og mopp før fotografering og visning. Et ryddig og rent hjem gir nemlig et godt førsteinntrykk. Personlige eiendeler som tannbørster, morgenkåper og klær må også ryddes vekk. Det samme gjelder dilldall og annet som ikke tar seg særlig godt ut på bilder, for eksempel fjernkontroller. Grønne planter, pynteputer og stearinlys pleier derimot å se bra ut på både bilder og boligvisninger.
Bilder av familien, barnas kunstverk på kjøleskapet eller andre personlige gjenstander kan være koselig for deg, men distraherende for en potensiell kjøper. For mange personlige gjenstander og bilder kan nemlig gjøre det vanskelig for kjøperne å forestille seg sine egne ting i rommet. La kjøperens fantasi fylle rommene med sine egne personlige detaljer.
Samtidig kan ikke rommene være for tomme heller. Tomme rom kan gjøre det enda vanskeligere for folk å forestille seg hvordan det er å bo i boligen. Hvert hjem har unike egenskaper som kan appellere til forskjellige kjøpere. Kanskje du har en koselig lesekrok ved vinduet, en romslig bakgård som er perfekt for grilling om sommeren eller et stort kjøkken der barnefamilien kan samles til middag?
Fremhev disse områdene for å gi kjøperne en sjanse til å dagdrømme om hvordan de vil bruke disse rommene og skape sine egne minner. Det handler rett og slett om å finne en balanse mellom å vise frem det positive med boligen, samtidig som du skaper rom for kjøperens egen fantasi.
Små skader eller mangler ved boligen kan ofte gi et negativt inntrykk. Du bør derfor ta deg tid til å fikse dette før fotografering og visning. Eksempler på slike små reparasjoner inkluderer å feste løse dørhåndtak eller gi veggene et strøk med maling. Velg gjerne nøytrale farger, hvis du skal male.
Selv om slike reparasjoner kan virke som småting for deg, kan det ha mye å si for potensielle kjøpere. De kan nemlig oppfatte slike små mangler som indikasjoner på at boligen kanskje ikke er så godt vedlikeholdt. Det kan igjen skape usikkerhet og tvil, noe som kan påvirke deres beslutning om å legge inn et bud eller ikke.
I tillegg er det viktig å huske at førsteinntrykket teller. Når potensielle kjøpere spaserer inn i boligen, danner de seg et bilde av stedet omtrent umiddelbart. En bolig som fremstår som godt velholdt gir et positivt førsteinntrykk, mens synlige skader eller mangler kan gi et dårlig inntrykk. Du øker sjansene for et vellykket salg ved å ta deg tid til små reparasjoner.
Større oppussingsprosjekter som å bytte bad eller kjøkken pleier derimot ikke å ha så mye å si. Slike prosjekter koster ganske mye, uten at investeringen nødvendigvis vil lønne seg. Vi anbefaler at du snakker med eiendomsmegleren før du bestemmer deg for å pusse opp. Lokale meglere vet hva kjøperne i området ser etter og vektlegger på visning. De kan dermed gi deg gode tips til hva du bør gjøre eller ikke gjøre.
Du må ha den aktuelle kjøpergruppen i tankene når du skal style boligen. Det betyr at du må aller først finne ut av riktig målgruppe. Akkurat dette kan eiendomsmegleren hjelpe deg med. Megleren vurderer hvilke kjøpergrupper som er best allerede ved verdivurderingen. Salgs- og markedsføringsstrategien blir deretter tilpasset kjøpergruppen.
Har du et rekkehus med flere soverom og kanskje en hageflekk som passer for familier med små barn? Da bør du style boligen slik at den virker både funksjonell og familievennlig. Innred gjerne et av soverommene som barnerom med leker og barnevennlig dekor. Fremhev detaljer som praktiske oppbevaringsmuligheter eller gjerder rundt hagen.
Noen ganger kan boliger appellere til flere forskjellige kjøpergrupper – og det er bra! Det betyr at du kan få enda flere mennesker til å komme på visningen. Samtidig bør boligen markedsføres og presenteres på en slik måte at den vekker interessen til alle disse forskjellige menneskene. Et godt eksempel på slike boliger er romslige leiligheter i områder med gode kollektivtilbud. Slike leiligheter kan være populære blant eldre, par og små familier.
Det kan også være nyttig å få hjelp av en boligstylist. En boligstylist ser på boligen din med et objektivt blikk og foreslår endringer som kan gjøre den mer tiltalende for kjøpere. Disse endringene kan inkludere alt fra å ommøblere og bytte ut dekorasjon til større endringer som å male vegger. De fleste stylistene har forskjellige pakker tilgjengelig. Du kan for eksempel be om å bare få en konsultasjon til å kjøpe komplette pakker der stylisten tar med seg egne møbler.
Du må huske å klargjøre uteområdet før fotografering og visning. Det første potensielle kjøpere ser er nemlig bygningen utenfra. Det er mye du kan gjøre, selv om du ikke har en stor hage. Små balkonger kan gjøres trivelige med blomster, lykt på bordet og puter i utestolene. De som kommer på boligvisningen skal få lyst til å sitte der og drikke morgenkaffen sin i helgene.
Enten du har hage eller balkong, må du passe på at hele uteområdet er ryddig. Fjern løv, greiner, ugress, og annet rusk, samt personlige eiendeler som leker eller hageutstyr. Du bør også sjekke om det er behov for små reparasjoner eller vedlikehold. Det kan være alt fra å male et gjerde til å bytte ut ødelagte heller. Små detaljer kan gjøre en stor forskjell i hvordan potensielle kjøpere oppfatter eiendommen.
Potteplanter og blomsterkasser bidrar til å gjøre uteområdet mer innbydende under boligvisningen. Velg planter som er enkle å vedlikeholde, slik at de holder seg fine mellom fotografering og visning. Disse kan du godt plassere nær sittegrupper ute. Sittegruppene bør også styles – sett gjerne frem en kanne kaffe eller friske bær.
Sist, men ikke minst, så kan du godt gi uteområdet en grundig vask. Det gjelder både belegningsstein og selve fasaden på huset.
Vi har allerede nevnt flere ganger hvordan en dyktig og lokalkjent eiendomsmegler kan hjelpe deg med å klargjøre til visning. I tillegg pleier de fleste meglere å holde boligvisningen på dine vegne. Mange synes at det er godt og betryggende å overlate denne jobben til en profesjonell megler.
Det er likevel viktig å velge en eiendomsmegler med relevant kunnskap og erfaring. Du må føle deg trygg på at han eller hun klarer å presentere boligen din på best mulig måte. Megleren bør være lokalkjent og vite om alle nærliggende fasiliteter for å kunne svare på spørsmål fra potensielle kjøpere.
Vi anbefaler at du innhenter og sammenligner tilbud fra minst tre forskjellige meglerkontorer. Da får du en god oversikt over hva de ulike meglerne kan tilby, både når det gjelder pris, tjenester og kunnskap. Du får muligheten til å stille dem relevante spørsmål under verdivurderingen av boligen, slik at du enklere kan vurdere hvem av dem du liker best.
Du bør ikke bare fokusere på meglerprisen når du sammenligner tilbudene. Sjekk også meglerens tidligere salgshistorikk og kundereferanser. I tillegg bør du vurdere hvilke salgs- og markedsføringsstrategier de ulike meglere foreslår. Hvilken tilnærming virker mest fornuftig for boligen din?
En dyktig megler vet hvordan boligen bør markedsføres for å få flest mulig potensielle kjøpere til å komme på visning.
Tenk over hvor godt du kommuniserer med de forskjellige eiendomsmeglerne. Du skal jobbe tett sammen med denne personen gjennom hele boligsalgsprosessen. Velg en person som du har tillit til og som du føler deg komfortabel med. Undersøk også hvor travel megleren er, slik at du er sikker på at han eller hun har tid til å prioritere deg og boligsalget ditt.
Vil du heller selge boligen selv? Eller har du valgt en meglerpakke der du selv er ansvarlig for å holde visning? Da bør du forberede deg godt på mulige spørsmål som kjøperne kan ha. Potensielle kjøpere kan blant annet spørre om nabolaget, nærliggende fasiliteter, kollektivtilbud, skoler i nærheten eller hvorfor du vil selge eiendommen.
Du må selvsagt svare ærlig, samtidig som du fokuserer på det positive. Dersom noen for eksempel spør om det forekommer støy fra en nærliggende vei, må du svare ja hvis det er tilfelle. Men du kan også bruke anledningen til å nevne de gode transportforbindelsene denne veien gir eller nevne muligheten for å sette opp et støygjerde.
Husk at du kjenner boligen din bedre enn noen andre – bruk denne kunnskapen til din fordel!
Få pristilbud fra 5 eiendomsmeglere slik at du kan sammenligne og velge den beste. Helt gratis og uforpliktende.
Husk at kjøpere ikke bare kjøper et hus eller en leilighet: de kjøper et hjem. Du må derfor presentere boligen på en slik måte at kjøperne kan forestille seg hvordan det er å bo der. God planlegging er avgjørende for at boligvisningen skal bli vellykket med boligfotografering og annonsering av høy kvalitet.
Det hjelper ikke å rydde og vaske i timevis, dersom ingen vet om visningen – boligannonsen må nå ut til flest mulig interesserte kjøpere på forhånd. Derfor er det viktig å samarbeide med en dyktig eiendomsmegler med kjennskap til det lokale boligmarkedet og som vet hvordan man tiltrekker seg de rette kjøpergruppene.
Vi anbefaler at du tar deg god tid til å vaske, rydde og style boligen. Hvis du er i tvil om hvordan du bør rydde og style, kan du få hjelp av både boligstylist og eiendomsmegler. Lykke til!
Det er vanlig å legge inn bud 1-3 dager etter visning, avhengig av tilstanden på boligmarkedet og interessen for boligen. Men hvis boligmarkedet er rolig, kan det gå enda lenger tid. Første akseptfrist for bud er imidlertid kl. 12 neste virkedag.
Du bør snakke med eiendomsmegler for å finne ut av årsaken. Er boligmarkedet tregt? Da kan salget ta lengre tid, og du må kanskje holde flere visninger. Er det lite interesse for boligen din? Da kan du vurdere å senke prisen eller endre markedsføringsstrategien.
Du kan selge boligen før visningen, hvis du vil. Meglere pleier imidlertid å fraråde det. Selger kan tape penger ved å selge før visning og budrunde. Du bør derfor bare vurdere tidlige bud som er betydelig høyere enn forventet salgspris.
Enkelte kjøpere synes det er betryggende å snakke med selgeren og ikke bare megleren, men dette kan variere mellom ulike kjøpergrupper. Vi anbefaler at du spør megleren din om nærmere råd og veiledning.