Når pleier folk å melde seg på visning?

Nærmer visningstidspunktet seg og det er få eller ingen påmeldte? Sjekk når folk pleier å melde seg på visning.

Sist oppdatert: 28. oktober 2024

Bilde

NYE REGLER: Etter korona er det mer vanlig med påmelding til visning, særlig i storbyene

Okei, så når pleier folk å melde seg på visning, sånn egentlig? Det kan være utrolig frustrerende å sitte og vente på visningspåmeldinger. Kanskje dukket det opp påmeldinger samme døgn som du la ut boligannonsen på Finn.no. Men nå? Nå har det vært stille i flere dager. Heldigvis er det helt normalt at interessenter melder seg på åpen boligvisning i siste liten.

Få tilbud fra eiendomsmeglere

Få pristilbud fra 5 eiendomsmeglere slik at du kan sammenligne og velge den beste. Helt gratis og uforpliktende.

Påmeldingsfristen nærmer seg – men ingen er påmeldt åpen visning

Det kan være ganske så nervepirrende å se at påmeldingsfristen nærmer seg, uten at noen melder interesse på Finn.no. Men det er faktisk ikke uvanlig at folk ikke melder seg på visning før i siste liten. Det er heller ikke alle som melder seg på boligvisning i det hele tatt. De dukker bare opp.

Påmelding til visning ble innført under koronapandemien for å ha kontroll på hvor mange som dukket opp. Men det viste seg å være et smart grep som eiendomsmeglerne bestemte seg for å fortsette med, selv om det er åpen visning. De får for eksempel mulighet til å kontakte dem og følge dem opp i forkant av visning. Det kan potensielt føre til at flere dukker opp, samt gjøre dem mer interesserte i boligen.

Men hva er egentlig normalt når det kommer til visningstidspunkt og påmeldinger? Vel, det er vanskelig å si. Generelt sett ser vi at mange melder interesse enten det første døgnet eller når visningstidspunktet nærmer seg. Samtidig er det viktig å påpeke at det finnes ingen fasit. Det er mye som spiller inn, for eksempel boligtype, etterspørsel og om det er opp- eller nedgangstider.

Les også

Komplett guide med alt du må vite for at visningen skal bli en suksess

Opp- og nedgangstider påvirker når folk pleier å melde seg på visning

Det kan som sagt være forskjeller i mønstrene i opp- og nedgangstider. Det er vanlig med fulle visninger og raske kjøpsbeslutninger i oppgangstider. Men i nedgangstider bruker boligkjøpere mer tid på å vurdere hvilke boligvisninger de vil melde seg på eller ikke. Da må du også være forberedt på å holde flere visninger før du får inn bud. Det tar nemlig lengre tid å selge bolig i nedgangstider.

Det viktigste er imidlertid at de rette kjøperne dukker opp på visning – og ikke når folk melder seg på. Antall påmeldinger gjenspeiler ikke nødvendigvis kvaliteten på interessentene. De mest seriøse boligkjøperne har ofte gjort grundig research på forhånd. De har sjekket prisstatistikk for området, studert prospektet nøye og kanskje til og med kjørt forbi eiendommen før de melder seg på visning.

Det er disse boligkjøperne du vil ha på visningen. Alle kan trykke på en knapp på Finn.no for å si at de kommer. Men alt du trenger er den personen som er villig til å by det du ønsker å få for eiendommen din. Du skal derfor ikke bli nervøs eller skeptisk hvis det er få påmeldte. Men hvis ingen dukker opp på første boligvisning, bør du snakke med megleren din og eventuelt justere salgsstrategien.

Forespørsler om lukket visning

Enkelte foretrekker lukket visning fremfor å melde seg på åpen visning. Det vil si at interessentene ønsker å komme på en privat boligvisning i forkant av fellesvisningen. Ofte kan det være lurt å takke ja til slike forespørsler. Det kan være flere grunner til dette. Kanskje passet ikke visningstidspunktet? Eller kanskje det er stor pågang på boligmarkedet, og de ønsker å vurdere boligen i fred og ro?

Uansett årsak, så er det flere fordeler med lukket boligvisning:

  • Megleren får fulgt opp hver interessent tettere
  • Mer tid til hver enkelt potensiell kjøper
  • Bedre oversikt over reell interesse

Men det du må være obs på er at enkelte kan forsøke å kuppe boligen før åpen visning. De fleste eiendomsmeglere anbefaler boligselgere om å ikke takke ja til slike bud. Budgiveren mister neppe interessen innen felles boligvisning er over. Men du som boligselger går potensielt glipp av en budrunde som kan presse prisen opp.

Eiendomsmegleren fører alltid en visningsprotokoll, enten det er åpen eller lukket visning. Her registrerer megleren blant annet navn og kontaktinformasjon, samt annen nyttig informasjon. Megleren bruker denne informasjonen til å følge opp interessentene dagen etter boligvisning.

Les også

Dette må du gjøre for å holde en vellykket, privat visning

Uanmeldte besøk og “drive-by” visninger

Noen boligselgere opplever at folk bare dukker opp på døren eller kjører sakte forbi huset for å se. Det er helt vanlig og faktisk et godt tegn – da er det i alle fall interesse for boligen din. Mange potensielle kjøpere liker nemlig å ta en kikk på nabolaget og omgivelsene før de bestemmer seg for å gå på visning

De sjekker kanskje om skoleveien ser trygg ut eller hvor lang avstand det er til butikker. Det er ikke uvanlig at boligkjøpere bruker mer tid på research nå, særlig hvis det er nedgangstider og kjøpers marked. Du er selvsagt ikke forpliktet til å slippe inn folk som kommer uanmeldt, uten å melde seg på visning.

Det kan likevel være smart å slå av en prat med dem, så sant du har tid og mulighet. Deretter bør du be dem om å melde seg på visning eller be om å få telefonnummeret deres. Telefonnummeret gir du bare videre til meglerne din som deretter følger dem opp på en ryddig og ordentlig måte.

MER POPULÆRT: Noen områder, som St Hanshaugen i Oslo, tiltrekker seg alltid flere på visning.

Følg med på visningspåmeldinger på Finn.no

Både eiendomsmegleren og boligselgeren har tilgang til mye verdifull informasjon og innsikt om boligannonsen på Finn.no. Dere kan ta smarte valg om både markedsføring og visningstidspunkt ved å følge med på statistikken og infoen dere får. Det er bare å logge inn for å så følgende opplysninger:

  • Antall personer som har klikket på annonsen
  • Hvor mange som har sett på annonsen flere ganger
  • Antall personer som har lagret annonsen som favoritt
  • Hvor mange som har fått annonsen tilsendt på e-post via autosøk
  • Opplysninger om visningspåmelding

Mange gjentatte annonsevisninger kan for eksempel være et tegn på at du har seriøse interessenter som studerer boligen nøye. Ser du at interessen er lavere enn ønsket? Da kan du gjøre flere grep:

  • Legg til flere og bedre bilder av boligen
  • Gjør beskrivelsen mer informativ og attraktiv
  • Vurder om du skal kjøpe bedre synlighet på Finn.no
  • Start en reklamekampanje på sosiale medier for å drive trafikk til annonsen

Men høye visningstall betyr ikke automatisk at mange kommer til å melde seg på visning – folk pleier ofte å være nysgjerrige og vil bare ta en titt på boligannonsen. Men informasjonen kan hjelpe deg og megleren din med å optimalisere markedsføringen. Og da øker dere sjansen for å få flere visningspåmeldinger.

Få tilbud fra eiendomsmeglere

Få pristilbud fra 5 eiendomsmeglere slik at du kan sammenligne og velge den beste. Helt gratis og uforpliktende.

Konklusjon: Det varierer når folk pleier å melde seg på visning

Joda, det finnes visse mønstre når det kommer til visningspåmelding. Det er som sagt ikke uvanlig at folk melder seg på visning kort tid etter at boligannonsen publiseres og rett før visningstidspunktet. Du skal derfor ikke ha panikk om det er få påmeldte når boligvisningen nærmer seg.

Husk at det ikke nødvendigvis er antall påmeldte som avgjør om boligsalget blir vellykket – det viktigste er å vekke interessen til de rette kjøperne. Én seriøs interessent er alt som skal til for å oppnå ønsket pris. Lykke til!