Huskeliste til flytting med viktige datoer

Det er mange små detaljer som lett kan gå i glemmeboken når du skal flytte. Derfor har vi laget en praktisk huskeliste til flytting med datoer, slik at du klarer å holde styr på alt.

Sist oppdatert: 12. september 2024

Bilde

MYE Å HOLDE STYR PÅ: Det gjelder å være i forkant ved flyttingen.

Det er ikke bare å pakke ned alle dine dyrebare eiendeler og transportere dem til ditt nye hjem. Strømleverandøren din trenger en invitasjon til det nye stedet, Folkeregisteret vil så absolutt sette pris på en heads-up om at du har flyttet på deg og postbudet må vite hvor han eller hun skal gjøre av alle brevene dine. Og la oss ikke glemme at den gamle boligen din trenger en skikkelig flyttevask før du sier “adjø” til den.

Det er altså mye du må huske på når du skal flytte. Her har du en praktisk huskeliste med viktige datoer, sånn at du kan føle deg trygg på at flyttingen går som en drøm!

Kortversjonen

  • Du må huske å melde flytting til Folkeregisteret og Posten før du flytter. Folkeregisteret skal ha beskjed senest 8 dager etter flyttingen.
  • Du kan spare tid og unngå unødvendig stress ved å få hjelp av et flyttebyrå. Vurder om du trenger hjelp med pakking, bæring, mellomlagring, transport og/eller flyttevask.
  • Det er smart å kjøpe inn alt du trenger til å pakke ned tingene dine i forkant. Da slipper du å måtte avbryte arbeidet for å kjøpe flere flytteesker.

1. Husk å melde flytting til Folkeregisteret innen åtte dager

Folkeregisteret vil gjerne vite hvor du bor, og noe av det første du bør gjøre er å varsle dem om at du har flyttet. Og nei, du trenger ikke å bruke penger på frimerker – du kan melde flytting til Folkeregisteret gratis på Skatteetatens nettsider. Du kan sende flyttemelding til folkeregisteret enten 31 dager før eller 8 dager etter at du har kommet i hus.

2. Ikke glem postbudet – meld adresseendring til Posten

Posten vil også gjerne vite hvor du skal flytte, helst fire virkedager i forkant. Du kan faktisk melde flytting til Folkeregisteret og Posten samtidig på Posten sine nettsider. Deretter får du gratis videresending av post i opptil to måneder. Det vil gi deg rikelig med tid til å varsle alle som sender deg brev og regninger i posten. Men du kan selvsagt betale for å få posten videresendt i en enda lengre periode.

Og du, du må huske å melde fra om adresseendring til alle som trenger den nye adressen din! Skriv en liste over hvem du må gi beskjed til, og sett av en kveld til å kontakte dem.

3. Bestill internett- og strømavtale til den nye boligen

Det er ikke bare tingene som skal transporteres fra den gamle til den nye boligen – strømleverandøren din vil gjerne være med på flyttelasset. Og du vil kanskje ha internett med det samme du flytter inn? Neste punkt på huskelisten er derfor å melde flytting til strømselskapet ditt og til internettleverandøren din. 

Og hvis strømselskapet ikke kan levere strøm til den nye boligen din av en eller annen grunn, må du velge deg en ny strømavtale. Det er vanlig at du som boligkjøper blir bedt om å velge strømleverandør under overtakelsen, samtidig som du leser av strømmen med boligselger. Du får da opp en liste over strømselskaper som du kan velge blant. 

Mange meglerkontorer har nemlig samarbeidsavtaler med strømselskaper, der meglerfirmaet får en viss gevinst av den strømleverandøren som du velger fra listen. Du kan selvsagt bare velge en av strømselskapene på listen til megleren, men du må ikke. Du står fritt til å velge ny leverandør etter overtakelsen, sånn at du får akkurat den du vil ha. Det kan lønne seg å bruke litt tid på å sammenligne strømpriser, slik at du får den billigste strømavtalen.

LØNNER SEG MED FLYTTEBIL: Som oftest går det mye raskere med flyttebil så man slipper flere runder.

4. Bruk minilager for å få litt ekstra plass under flyttingen

– Minilager kan brukes til mellomlagring, noe som er praktisk om du må flytte ut før du overtar den nye boligen. Mange trenger også et lager når de skal klargjøre og style boligen til fotografering og visning. Eiendomsmegleren sier kanskje at sofaen må ut og bildene må pakkes ned. Og da er det praktisk med minilager, forteller Markus Undlien fra Second Space.

Second Space er eksperter på minilager og har 15 avdelinger spredt rundt i Norge. Lokalene er tempererte og rene. Du kan føle deg trygg når du leier lagerplass hos dem, takket være kameraovervåkning, adgangskontroll med digitale nøkler via mobilen og gode forsikringsløsninger.

– Minilager er lurt hvis du skal flytte fra stor til liten bolig, og du enda ikke har funnet ut av hva du skal gjøre med tingene dine, legger Markus til. Han har også noen gode tips til hvordan du bør pakke tingene dine:

– Tekstiler og organiske materialer som ull, silke, pels og skinn bør pakkes tett. Bruk gjerne plastposer eller plastbokser. Det er viktig å pakke sånn at du kan lukke eskene, da blir de lettere å stable slik at du får utnyttet lagerplassen så effektivt som mulig. Jeg anbefaler å plassere de store tingene og de tingene som du ikke trenger tilgang til lengre inn i boden. Du bør plassere de tingene som du kan få bruk for nærmere døren.

Prisen på å leie et selvbetjent minilager hos Second Space begynner fra 299 kroner per måned, og det er ingen skjulte kostnader. Du beregner kjapt hvor mye plass du trenger ved å bruke den praktiske kalkulatoren deres. Du finner nærmeste avdeling ved å søke på sted, postnummer eller adresse inne på hjemmesiden til Second Space.

5. Vurder om du trenger flyttehjelp

Synes du at huskelisten begynner å bli litt vel lang allerede og vil heller ha hjelp til flyttingen? Det er mye som må gjøres når du skal flytte. Mange velger å bestille flyttehjelp til enten hele eller deler av jobben. Kanskje ikke tiden strekker til? Eller blir det for krevende å fysisk løfte alle møblene?

Mange profesjonelle flyttebyråer kan hjelpe deg med omtrent alt – pakke, bære møblene inn i flyttebilen, transportere alle gjenstandene, mellomlagre gjenstander ved behov og bære tingene dine inn i det nye huset. De kan også være behjelpelige med flyttevasken i den gamle boligen.

Bedriftslogo

5.0

Solsidan Flyttebyrå

Score: 5.0

i

Vår score er basert på et gjennomsnitt av anmeldelser i google av alle kontorene i området. Dette gir normalt et stort antall anmeldelser og godt grunnlag for en antakelse om meglerhusets prestasjon, særlig jo større området er.

Score

Vår score er basert på et gjennomsnitt av anmeldelser i google av alle kontorene i området. Dette gir normalt et stort antall anmeldelser og godt grunnlag for en antakelse om meglerhusets prestasjon, særlig jo større området er.

Oscarsgate 27, 0352 Oslo

Solsidan Flyttebyrå er en totalleverandør med mange års erfaring. De tilbyr alt du trenger av flyttehjelp i Oslo og omegn til rimelige priser. De tilbyr også flyttetransport mellom Oslo og storbyer i Norge, Sverige og Danmark, for eksempel fra Stockholm, Gøteborg, København, Bergen og Trondheim. De tar imot oppdrag i helgene, slik at du kan planlegge flyttingen til en dag som passer best for deg.

Flyttebyrået gjør alt de kan for å imøtekomme dine behov. Teamet deres er nøye opplært for å sikre at du får god service, og de har mange gode omtaler og fornøyde kunder. Solsidan har hele 4,9 ut av 5 stjerner på Google, basert på 203 anmeldelser – og det er ganske imponerende, synes vi!

Flyttebyrået er en Miljøfyrtårnbedrift som tar ansvar for miljøet og benytter seg av bærekraftige løsninger. De har i tillegg bransjens beste forsikringer for å beskytte eiendelene dine. Solsidan er også en offentlig godkjent renholdsbedrift. Det er et stort pluss for deg som vil ha hjelp med flyttevasken. Du kan stole på at boligen er skinnende ren ved overtakelse.

Hvis du vil ha kvalitetstjenester til rimelige priser, anbefaler vi at du kontakter Solsidan Flyttebyrå for å be om et uforpliktende pristilbud.

Bedriftslogo

5.0

Stavanger Flyttebyrå AS

Score: 5.0

i

Vår score er basert på et gjennomsnitt av anmeldelser i google av alle kontorene i området. Dette gir normalt et stort antall anmeldelser og godt grunnlag for en antakelse om meglerhusets prestasjon, særlig jo større området er.

Score

Vår score er basert på et gjennomsnitt av anmeldelser i google av alle kontorene i området. Dette gir normalt et stort antall anmeldelser og godt grunnlag for en antakelse om meglerhusets prestasjon, særlig jo større området er.

Østervåg 40, 4006 Stavanger

Stavanger Flyttebyrå er en totalleverandør av flyttetjenester både i Stavanger og til andre steder i landet. De tilbyr også tjenester som å rydde dødsbo og klargjøring av boliger for salg. Og hvis du skal rydde ut av kjeller og loft, kan de hente grovavfallet og kjøre til det avfallsstasjonen for deg. 

Flyttebyrået er partner i Stavanger Aftenblads A-Fordelsprogram og tilbyr rabatt på flyttetjenester til Aftenbladets abonnenter. De har imponerende 4,6 stjerner på Google, 5 stjerner på Facebook og mange gode kundeomtaler som du kan lese på nettsiden deres. Kundene var faktisk så fornøyde at flyttebyrået ofte fikk spørsmål om de kunne begynne å tilby andre bolig- og eiendomstjenester. 

Dermed bestemte Stavanger Flyttebyrå seg for å opprette samarbeid med dyktige partnere i forskjellige fagfelt, slik at de kunne organisere og være kontaktpunkt for alt arbeidet som kundene trengte. Du kan derfor kontakte dem for å få hjelp med å rydde uteareal, hagearbeid, fasadevask, male vegger inne, legge parkett og mye annet. 

Du kan lese mer om tjenestene deres eller kontakte dem for uforpliktende, gratis befaring her på nettsiden til Stavanger Flyttebyrå.

Bedriftslogo

5.0

Ali X

Score: 5.0

i

Vår score er basert på et gjennomsnitt av anmeldelser i google av alle kontorene i området. Dette gir normalt et stort antall anmeldelser og godt grunnlag for en antakelse om meglerhusets prestasjon, særlig jo større området er.

Score

Vår score er basert på et gjennomsnitt av anmeldelser i google av alle kontorene i området. Dette gir normalt et stort antall anmeldelser og godt grunnlag for en antakelse om meglerhusets prestasjon, særlig jo større området er.

Tjernstien 8B, 4628 Kristiansand

Ali X er et flyttebyrå i Kristiansand som sørger for at flyttingen blir så enkel som mulig. De kan ta seg av hele jobben for deg – inkludert en grundig flyttevask etterpå. Flyttebyrået har svært gode kundeomtaler og 5 stjerner på Google. Du kan dermed føle deg trygg på at flyttetjenestene til Ali X er av høy kvalitet. Det dyktige og erfarne teamet bistår både privatpersoner som skal bytte hjem og bedrifter som vil flytte kontorlokaler. 

Du står fritt til å velge blant de ulike tjenestene, slik at du kan sette sammen den beste løsningen for deg. Dermed kan du skreddersy din egen flyttehjelp med alt du trenger av tjenester, for eksempel transport, nedpakking, utleie av tilhengere og bortkjøring av søppel. Ali X leier ut sjåfører for B, BE, C og CE, og de kan hjelpe deg med å planlegge hele flyttingen. 

Flyttebyrået kan være en verdifull og erfaren rådgiver i en ellers hektisk og stressende flytteprosess. Prisene på flyttetjenestene er konkurransedyktige, og du får god verdi for pengene. Du kan enten kontakte dem for å be om pristilbud eller bruke en praktisk flyttekalkulator på nettsiden deres.

Les mer om tjenestene eller be om uforpliktende tilbud her på nettsiden til Ali X.

Bedriftslogo

5.0

Strand transport og flytteservice

Score: 5.0

i

Vår score er basert på et gjennomsnitt av anmeldelser i google av alle kontorene i området. Dette gir normalt et stort antall anmeldelser og godt grunnlag for en antakelse om meglerhusets prestasjon, særlig jo større området er.

Score

Vår score er basert på et gjennomsnitt av anmeldelser i google av alle kontorene i området. Dette gir normalt et stort antall anmeldelser og godt grunnlag for en antakelse om meglerhusets prestasjon, særlig jo større området er.

Tromsø

Trenger du flyttehjelp i Tromsø? I så fall anbefaler vi Strand transport og flytteservice. De har base i Tromsø og tar på seg oppdrag i hele Nord-Norge. De kan også være behjelpelige om du skal flytte lengre avgårde. Daglig leder Robert Strand har både fagbrev og mange års erfaring bak seg som yrkessjåfør, og firmaet har transportløyve. 

Firmaet har dessuten imponerende 5 stjerner på Googles kunderangering, noe som betyr at de kan vise til mange fornøyde kunder. Strand transport og flytteservice tilbyr tjenester som flyttelass, avfallshåndtering, dødsbo og diverse stykkgods. 

Du kan få hjelp med å transportere absolutt alt som passer inn i varebilen på 35m3 – bortsett fra farlig gods. Alt gods er forsikret. Firmaet kjører en moderne MAN TGL skapbil med lift. De kommer seg frem på både sommer- og vinterføre.

Ikke nøl med å kontakte Strand transport og flytteservice for å få hjelp med flytting og transport i Tromsø og Nord-Norge.

Bedriftslogo

5.0

Haugaland flyttehjelp AS

Score: 5.0

i

Vår score er basert på et gjennomsnitt av anmeldelser i google av alle kontorene i området. Dette gir normalt et stort antall anmeldelser og godt grunnlag for en antakelse om meglerhusets prestasjon, særlig jo større området er.

Score

Vår score er basert på et gjennomsnitt av anmeldelser i google av alle kontorene i området. Dette gir normalt et stort antall anmeldelser og godt grunnlag for en antakelse om meglerhusets prestasjon, særlig jo større området er.

Strandgata 143, 5527 Haugesund

Ser du etter pålitelig flyttehjelp i Haugesund, Karmøy, Sveio eller Tysvær? Da bør du kontakte Haugaland flyttehjelp. De passer på at alle tingene dine kommer trygt frem, og de tar på seg både små og store oppdrag for privatpersoner og bedrifter.

Haugaland flyttehjelp tilbyr en rekke tjenester som flytting, lagring og utvask. De kan hjelpe deg med å vaske tak, kjøre vekk søppel og annet som bør gjøres før du flytter ut av gamleboligen. Du kan også få hjelp med rydding og flytting av dødsbo.

Flyttebyrået har imponerende 5 stjerner og mange gode tilbakemeldinger på Google, noe som viser at kundene er svært fornøyde. Og det er ikke så rart – firmaet tilbyr både god service og hyggelige priser.

Du kan lese mer om tjenestene eller ta direkte kontakt med dem via nettsiden til Haugaland flyttehjelp.

Bedriftslogo

5.0

Hermes Transport

Score: 5.0

i

Vår score er basert på et gjennomsnitt av anmeldelser i google av alle kontorene i området. Dette gir normalt et stort antall anmeldelser og godt grunnlag for en antakelse om meglerhusets prestasjon, særlig jo større området er.

Score

Vår score er basert på et gjennomsnitt av anmeldelser i google av alle kontorene i området. Dette gir normalt et stort antall anmeldelser og godt grunnlag for en antakelse om meglerhusets prestasjon, særlig jo større området er.

Tromsø

Hermes Transport er et flyttebyrå i Tromsø som tar på seg både små og store flytteoppdrag for privatpersoner og bedrifter. De er kjent for sin pålitelighet og profesjonelle tilnærming. Kundenes deres er fornøyde med tjenestene, og flyttebyrået har dermed fått imponerende 5 stjerner på Google.

Flyttebyrået tilbyr et bredt spekter av tjenester som inkluderer alt fra nedpakking og transport til utpakking og plassering av møbler. De sørger for at alle eiendeler blir håndtert med forsiktighet og kommer trygt frem til bestemmelsesstedet..

For å gjøre flytteprosessen så enkel som mulig for kundene, kan Hermes Transport også ta seg av bortkjøring av avfall, visningsvask og flyttevask. Du kan dermed fokusere på å komme på plass i ditt nye hjem, uten å bekymre deg for de praktiske detaljene.

Ønsker du et uforpliktende tilbud på flyttetjenester i Tromsø? Da bør du ta kontakt via nettsiden til Hermes Transport.

6. Sjekk om du kan få betalt flyttedag fra jobb

Frister det med en betalt fridag fra jobb for å få flyttingen unnagjort? Da bør du ta en prat med sjefen din eller sjekke tariffavtalen din. Enkelte arbeidsgivere tilbyr flyttedag fra jobb som en ekstra gode til sine ansatte. Det finnes også tariffavtaler som gjør at du kan ta deg fri med lønn for å flytte. Alle har imidlertid ikke krav på slike dager. 

Det finnes ingen lovfestet rett til flyttedag fra jobb her i Norge. Hvis du ikke er en av de heldige, kan du spørre om du kan få fri uten lønn eller avspasere.

7. Bestill flyttebil eller flyttetransport

Nå er det på tide å ta den store avgjørelsen: Skal du hive deg bak rattet på en leiebil eller bokstavelig talt overlate styringen til proffene? Uansett hva du velger, må du være ute i god tid. Akkurat dette punktet bør du ha krysset av huskelisten 8-12 uker før du skal flytte. Det gir deg tid til å sjekke priser og tilgjengelighet på tvers av flyttebyråer. 

Du må passe på at alt er klappet og klart for den store flyttedagen. Pass på at flyttebilen kan parkere så nær boligen som mulig – lag gjerne avtaler med naboene i forkant, dersom du tror det er nødvendig. De fleste flyttebyråer tilbyr også bærehjelp. Men hvis du vil bære tingene selv med hjelp fra venner og familie, så må dere være på plass og klar til arbeid når flyttebilen kommer.

8. Bestill flyttevask hvis du ikke rekker å gjøre det selv

Det er ingen grunn til panikk, hvis du ikke har tid til å ta en grundig flyttevask i den gamle boligen. Mange profesjonelle vaskefirmaer tilbyr flyttevask med garanti. Du kan spare deg for mye tid og stress ved å få hjelp til utvasken. Ikke bare vil de kunne gjøre jobben raskere og mer effektivt, men de kommer tilbake og ordner opp ved behov.

Du bør bestille flyttevask i god tid før nøkkelen til den gamle boligen din skal overleveres. Men planlegg datoen med omhu – du bør ha flyttet alle tingene dine først. 

Du må også sjekke hvor lenge garantiperioden varer. Hvis garantien har utløpt og boligkjøper er misfornøyd med noe, må du brette opp ermene og vaske selv. Hvis du for eksempel kun har tre dager på å melde fra om mangler, bør du bestille flyttevasken 1-2 dager før overtakelsesdagen.

Les også

Slik får du flyttevask med garanti til gode priser

9. Pass på at du har flytteesker og annet du trenger

Du må passe på at du har kjøpt inn alt du trenger til å pakke ned tingene dine før du setter i gang. Det er utrolig kjedelig å måtte stoppe opp, bare fordi du har glemt teip eller mangler flytteesker. Vi anbefaler at du handler inn det du trenger et par dager i forkant. Du trenger flytteesker, bobleplast til knuselige gjenstander, teip og en penn til å merke av innholdet i eskene. Et flyttebyrå kan hjelpe deg med pakke ned tingene dine, dersom du vil ha litt ekstra hjelp.

10. Planlegg hvor alle eskene skal plasseres

Det er smart å tenke over hvor flytteeskene skal plasseres på selve flyttedagen. For eksempel, esker med kjøkkenutstyr bør bæres inn på kjøkkenet. Da sparer du deg for mye tid og frustrasjon når du skal begynne å pakke ut alle tingene igjen. Hvis du får hjelp av et flyttebyrå til transport og bæring, må du fortelle dem hvor de skal plassere flytteeskene.

11. Pakk en flytteeske med viktige ting som du trenger de første dagene etter flyttingen

Det kan ta en stund å komme ordentlig på plass. Vi anbefaler derfor at du pakker en flytteeske med alt du trenger de første dagene. Det inkluderer blant annet toalettpapir, håndklær, sengetøy, kjøkkenutstyr og klær. Husk ha laderen til mobilen lett tilgjengelig. I tillegg kan det være lurt å først pakke ut støvsuger, mopp, kluter og såpe, slik at du raskt kan rydde opp eventuelt søl og rot.

Les også

Sjekk vår praktiske liste over hva som følger med boligen ved salg

Enkel huskeliste til flytting med datoer

Du har nå fått mye god informasjon om hva du må huske å gjøre når du skal flytte. Det kan kanskje virke litt overveldende, men vi er her for å gjøre prosessen så enkel som mulig for deg. Vi ønsker derfor å oppsummere alle gjøremålene i en praktisk sjekkliste til flytting. Du kan føle deg trygg på at du har alt under kontroll med denne sjekklisten i hånden.

Sjekkliste med gjøremål før du flytter

  • Melde flytting til Folkeregisteret

Når: 31 dager før du flytter eller innen 8 dager etter flytting.

Hvordan: Gratis via Skatteetatens nettsider.

  • Meld adresseendring til Posten

Når: Minst fire virkedager før flytting.

Hvordan: Du kan sende flyttemelding til både Posten og Folkeregisteret via Postens nettsider. Posten tilbyr gratis videresending av post i opptil to måneder.

  • Vurder behov for flyttehjelp

Når: Så tidlig som mulig, avhengig av dine behov og tidsplan.

Hvordan: Kontakt flyttebyråer for priser og tjenester.

  • Sjekk mulighet for betalt flyttedag fra jobb

Når: Før flyttedagen.

Hvordan: Diskuter med din arbeidsgiver eller sjekk din tariffavtale.

  • Bestill flyttebil eller flyttetransport

Når: 8-12 uker før flytting.

Hvordan: Sammenlign priser og tilgjengelighet hos ulike leverandører. Husk å avklare med naboer hvor flyttebilen kan parkere, dersom det er behov for det.

  • Bestill internett- og strømavtale til den nye boligen

Når: Bestill strømavtale under overtakelsen av den nye boligen, eller du kan melde fra til internett- og strømleverandøren din noen uker i forkant.

Hvordan: Vi anbefaler at du sammenligner strømpriser og avtalevilkår i forkant for å sikre at du får den beste avtalen. De fleste leverandører lar deg flytte og/eller bytte avtale på nettsidene deres.

  • Pakke ned eiendeler

Når: Start noen uker før flyttedagen etter at du har skaffet flytteesker og annet pakkeutstyr.

Hvordan: Kjøp inn flytteesker, bobleplast, teip og penn for å merke av eskene.

Sjekkliste til selve flyttedagen

  • Møt opp til riktig tid.

Når: Pass på at alle som skal hjelpe deg med å flytte er på plass til riktig tid for å unngå forsinkelser.

Hvordan: Avklar tidspunkt på forhånd. Det kan være lurt at dem som skal hjelpe deg med å bære møter opp en liten stund før flyttetransporten eller flyttebilen ankommer.

  • Koordinere arbeidet med flyttehjelpen

Når: Gå gjennom planen igjen på selve flyttedagen, slik at du er sikker på at alle vet hva de skal gjøre.

Hvordan: Snakk med bærehjelpen, de som kjører flyttetransporten og andre som skal hjelpe til.

  • Plasser eskene i de rette rommene i den nye boligen

Når: På selve flyttedagen.

Hvordan: Plasser flytteeskene i samme rom som de skal pakkes ut.

Sjekkliste med gjøremål etter flytting

  • Utfør eller bestill flyttevask av den gamle boligen

Når: Etter at alle eiendeler er flyttet ut, men før nøkkelen overleveres.

Hvordan: Bestill flyttevask i god tid hvis du ikke vil gjøre det selv. Vi anbefaler å velge noen med fornøydhetsgaranti – bare pass på at garantiperioden gjelder til etter at den nye boligeieren har overtatt din gamle bolig.

  • Pakk ut tingene dine i den nye boligen

Når: Etter ankomst i det nye hjemmet.

Hvordan: Følg planen for hvor flytteeskene skal plasseres. Husk å gjøre klar en eske med det mest nødvendige som du trenger de første dagene etter flyttingen.

Konklusjon: Husk dette når du skal flytte inn i den nye boligen

Joda, det kan være mye arbeid med å flytte. Men så lenge du forbereder deg godt, blir alt så mye enklere. Huskelisten vår med viktige datoer gjør det enklere for deg å planlegge og organisere flyttingen. I tillegg bør du også vurdere om du skal overlate noen av oppgavene til proffene for å spare tid og unngå stress.

Vi anbefaler i så fall at du velger et seriøst og pålitelig flyttebyrå med lang erfaring i bransjen. Lykke til!